Publications

Publications

2016

Buchem, Ilona (2016). Digital Badges and (parts of) digital portfolios. Design patterns for educational and personal learning practice. In D. Ifenthaler, N. Bellin-Mularski & D.-K. Mah (Eds.), Foundations of Digital Badges and Microcredentials: Demonstrating and Recognizing Knowledge and Competencies, Springer International Publishing, pp. 343-367. DOI 10.1007/978-3-319-15425-1, ISBN 978-3-319-15425-1. Link to book.

Buchem, Ilona (2016). Establishing Open Badges in Europe – The Open Badge Network. In Proceedings of the 25th European Distance and E-Learning Network Conference, EDEN 2016, Budapest, Hungary. Link to proceedings: http://www.eden-online.org/publications/proceedings.html

Buchem, Ilona; Lehmann, Malte; Rösken-Winter, Bettina (2016). Open Innovation als Methode zur Entwicklung von Digitalisierungsstrategien in der Hochschullehre. Das Projekt “Digitale Zukunft” an der Beuth Hochschule für Technik Berlin. In: E-Learning-Tagung „GML²: Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens“, FU Berlin, 10. – 11. March 2016. Link to abstract.

2015

Buchem, Ilona, Merceron, Agathe, Kreutel, Jörn, Haesner, Marten, Steinert, Anika (2015). Gamification Designs in Wearable Enhanced Learning for Healthy Ageing, International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning – IMCL Conference 2015, 13-14 November 2015, Thessaloniki, Greece.

Buchem, Ilona, Merceron, Agathe, Kreutel, Jörn, Haesner, Marten, Steinert, Anika (2015). Designing for User Engagement in Wearable-Technology Enhanced Learning for Healthy Ageing. iLRN Conference 2015, Workshop Proceedings of the 11th International Conference on Intelligent Environments, Link to Proceedings (eBook as PDF download): http://ebooks.iospress.nl/volume/workshop-proceedings-of-the-11th-international-conference-on-intelligent-environments 

Buchem, Ilona, Merceron, Agathe, Kreutel, Jörn, Haesner, Marten, Steinert, Anika (2015). Wearable-technology Enhanced Learning for Healthy Ageing: Conceptual Framework and Architecture of the “Fitness MOOC”. Journal of Interaction Design and Architectures, Focus Section on Innovative Designs with Social, Mobile and Wearable Technologies for Creative Teaching and Learning, 2015.

Buchem, Ilona, Wuerz, Sybille (2015). Fostering 21st century media literacy skills in higher education – a multicultural perspectives. Proceedings of the EDEN Conference 2015, Barcelona, Spain, 2015.

Buchem, Ilona; Adlung,Constance; Sennewald,Peggy; Würz,Sibylle; Sostak,Hanna; Caiulo-Prahm,Maike; Kierat,Magdalena (2015). Kompetenzberatung und digitale Bewerbungsinstrumente. Konzepte und Erfahrungen aus dem Modellprojekt „Credit Points“ Themenreihe „Integration durch Qualifizierung“ des Gender- und Technik-Zentrums der Beuth Hochschule für Technik Berlin. Band 4/2014.

2014

Buchem, Ilona: Würz, Sibylle (2014). Kritische Medienkompetenzen. Online Reputation mit digitalen Medien professionell gestalten. Themenreihe “Integration durch Qualifizierung” des Gender- und Technik-Zentrums der Beuth Hochschule für Technik Berlin. IQ Netzwerk Berlin. Band 3/2014.

Buchem, Ilona: Maike Caiulo-Prahm (2014). Mediengestütztes Sprachcoaching. Individuelle Sprachförderung für berufsbezogenes Deutsch von zugewanderten HochschulabsolventInnen. Themenreihe “Integration durch Qualifizierung” des Gender- und Technik-Zentrums der Beuth Hochschule für Technik Berlin. IQ Netzwerk Berlin. Band 2/2014. Link to PDF

Buchem, Ilona, Sennewald, Peggy (2014). Badges als Elemente von digitalen Lernumgebungen. Einsatzszenarien am Beispiel von BeuthBadges. In: Trahasch, S., Plötzner, R., Schneider, G., Gayer, C., Sassiat, D., Wöhrle, N. (Hrsg.) DeLFI 2014 – Die 12. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V., Lecture Notes in Informatics (LNI) – Proceedings, ISBN 978-3-88579-627-5.

Buchem, Ilona (2014). Open Badges for Competence Recognition and Employment Application: Insight from the German Qualification Program “Credit Points” for Migrant Academics”. Proceedings of the EDEN 2014 Annual Conference, Zagreb 2014.

Buchem, Ilona, Pérez-Sanagustín, Mar. (2014). Personal Learning Environments in Smart Cities: Current Approaches and Future Scenarios. eLearning Papers , 35, November 2013. Link to PDF

Buchem, Ilona, Tur, Gemma, Hölterhof, Tobias (2014). Learner control in Personal Learning Environments: A Cross-Cultural Study. Journal of Literacy and Technology, Special Edition: Personal Learning Environments: Current Research and Emerging Practice. Volume 15, Number 2: June 2014, p. 14-53. ISSN: 1535-0975. Link to PDF

Buchem, Ilona (2014). Editorial for the Special Issue on Personal Learning Environments. Journal of Literacy and Technology, Special Edition: Personal Learning Environments: Current Research and Emerging Practice. Volume 15, Number 2: June 2014, p. 2-13. ISSN: 1535-0975. Link to PDF

Buchem, Ilona, Pérez-Sanagustín, Mar. (2014). Constructing Personal Learning Environments by Educaching in Smart Cities. Proceedings of the 4th International PLE Conference 2013 Berlin/Melbourne. Link to PDF

Buchem, Ilona; Tur, Gemma;  Hölterhof, Tobias (2014). The Role of Ownership and Control in Personal Learning Environments: A Cross-Cultural Study. Proceedings of the 4th International PLE Conference 2013 Berlin/Melbourne. Link to PDF

Buchem, Ilona (Eds.) (2014). Digitale Medien und Diversität. Studentische Essays zum Thema Internet und die Gesellschaft. Schriftenreihe des Gender- und Technik-Zentrums der Beuth Hochschule für Technik Berlin, ISBN 978-3-938576-21-2 (Schriftenreihe), Band Nr. 07/2014, Januar 2014, ISBN 978-3-938576-44-1. Link to PDF

Buchem, Ilona; Heimlich, Julie; Adlung, Constanze (2014). Individualisierung der Ergänzungsqualifizierung. Eignungsdiagnose als Methode der individuellen Qualifizierungsplanung. Modellprojekt „Credit Points für zugewanderte HochschulabsolventInnen mit technischen Abschlüssen“ an der Beuth Hochschule für Technik Berlin. Praxishandreichung. IQ Netzwerk, Berlin, ISBN 978-3-938576-45-8. Link to PDF

Mwendia, Simon; Buchem, Ilona (2014). Open Mobile Interface Ambient Learning: The next generation of open M-Learning for ‘mobile rich’ but ‘computer poor’ context. The UNESCO Mobile Learning Week, February 2014, Paris, France.

Nils, Weichert; Buchem, Ilona (2014). Wikipedia Diversity. In Digital Humanities in Berlin Book of Abstracts, FU Berlin, 28.02.2014. Link to PDF

Buchem, Ilona; Schindler, Florian (2014). Ein hybrides Modell zur Ergänzungsqualifizierung von zugewanderten Hochschulabsolventinnen/Hochschulabsolventen. Hybride Studienmodelle im Fernstudium und Weiterbildung. 8. HDL-Fachtagung 2013. Hochschulverbund Distance Learning/AWW: FH Brandenburg. ISBN 978-3-86946-153-3.

2013

Buchem, Ilona; Jahnke, Isa; Pachler, Norbert (Eds.) (2013). Mobile Learning and Creativity. Current Concepts and Studies. International Journal of Mobile and Blended Learning, 5(3), July-September 2013, ISSN: 1941-8647, EISSN: 1941-8655. Link to editorial and Link to journal.

Buchem, Ilona (2013). Diversität und Spaltung: Digitale Medien in der Gesellschaft. In S. Schön & M. Ebner (Hrsg.) Lernen und Lehren mit Technologien (L3T). Ein interdisziplinäres Lehrbuch, epubli, ISBN-13: 978-3844204377.

Buchem, Ilona; Kloppenburg, Julia (2013). Gender – Diversität – Wikipedia. Vielfalt gemeinsam gestalten. Arbeitspapier im Rahmen des Projektes “Wikipedia Diversity” von Wikimedia Deutschland e.V. (WMDE) in Kooperation mit dem Gender- und Technik-Zentrum (GuTZ) der Beuth Hochschule für Technik Berlin, Berlin September 2013. Link to PDF

Buchem, Ilona; Pérez-Sanagustín, Mar (2013). Personal Learning Environments in Smart Cities: Current Approaches and Future Scenarios. eLearning Papers, 35, November 2013, ISSN: 1887-1542. Link to journal or Download as PDF

Buchem, Ilona; Koskinen, Tapio (Eds.) (2013). Personal Learning Environments. eLearning Papers Special Issue No. 35, November 2013. ISSN: 1887-1542, Link to journal or Download as PDF

Cochrane, Thomas; Buchem, Ilona; Camacho, Mar; Cronin, Catherine; Gordon, Averill; Keegan, Helen  (2013). Building global learning communities. Research in Learning TechnologyPrint ISSN 2156-7069; Online ISSN: 2156-7077 Link to journal or Download as PDF

Buchem, Ilona; Reinhardt, Wolfgang; Treeck, Timo van; Leiba, Moshe; Perl, Alexander (2013). Designing and Developing Mobile Learning Applications in International Student Teams. eLearning Papers No. 23, ISSN: 1887-1542. Link to journal or Download as PDF

Pérez-Sanagustín, Mar; Buchem, Ilona; Kloos,Delgado Carlos (2013). Multi-channel, multi-objective, multi-context services: The glue of the smart cities learning ecosystem. In: Interaction Design and Architecture Journal (IxD&A), Special Issue on Smart City Learning – Visions and practical Implementations: toward Horizon 2020 edited by Carlo Giovannella and Alke Martens, No. 16, 2013. Link or Download as PDF

Buchem, Ilona (2013). Promoting gender diversity in Wikipedia as a delicate balancing act: current research and development in Germany. The International Wikimania Conference 2013, Hong Kong, 7-12 August 2013. Link

Buchem, Ilona; Ducki, Antje; Weichert, Nils; Kloppenburg, Julia (2013). Towards the Democracy of Knowledge: Bringing Gender Diversity to Wikipedia. IADIS International Conference eSociety, 13-16 March, Lisbon, Portugal, ISBN 978-972-8939-82-3, Link to PDF.

Buchem, Ilona (2013). Managing Diversity in internationalen Projektteams an der Hochschule. In: Angewandte Forschung zur Stadt der Zukunft. Aktuelle Forschungsarbeiten zu urbanen Technologien und Infrastrukturen sowie urbanem Leben. Forschungsband der Beuth Hochschule für Technik 2012, ISBN 978-3-8325-3352-6.

Mar Perez-Sanagustin; Buchem, Ilona; Carlos Delago Kloos (2013). Multi-channel, multi-objective, multi-context services: The glue of the smart cities learning ecosystem. Alpine Rendez-Vous 2013, Workshop 3: Smart Cities Learning, 28-29 January 2013, Villard-de-Lans, Vercors, France. Link

Buchem, Ilona; Attwell Graham (2013). Diversity and Divide for TEL. The Case for Personal Learning Environments. Position paper. Alpine Rendez-Vous 2013, Workshop 5: TEL, crisis and response, 28-29 January 2013, Villard-de-Lans, Vercors, France. Link

2012

Buchem, Ilona (2012). A Report on State of Play on Digital Games for  Empowerment and Inclusion in Germany: Overview of the Policy Context. In: J. Stewart (ed.) Multi-initiative and policy-focused cases of the support for and use of Digital Games for Empowerment and Inclusion. Exploring the Potential Impact of Digital Games for Empowerment of Groups at Risk of Social and Economic Exclusion: Opportunities, Challenges and Possible Actions: Digital Games for Empowerment and Inclusion (DGEI). AA INFSO/SMART 2011/0054 – JRC 32397-2011. European Union, JRC-IPTS, 2012. Link

Buchem, Ilona; Reinhardt, Wolfgang; van Treeck, Timo; Leiba, Moshe; Perl, Alexander (2012). Designing and Developing Mobile Learning Applications in International Student Teams. eLearning Papers, Mobile Learning, No. 32, December 2012, ISSN: 1887-1542. Link.

Buchem, Ilona (2012). Enhancing Participatory Culture: How to Design International Collaboration with Socia and Mobile Media. Online Educa Berlin Conference 2012, Book of Abstracts OEB12, ICWE, Berlin, Germany, ISBN 978-3-941055-16-2. Link to PDF.

Buchem, Ilona (2012). Designing Serendipitous Learning Spaces to Foster Creativity. Proceedings of the Mobile Learning and Creativity Workshop (MLCW12) at the European Conference for Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2012), 19 September 2012, Saarbruecken, Germany.

Buchem, Ilona (2012). Twitter as a Serendipitous Learning Space: Constructing Knowledge through Microblogging. In: Holotescu, C., Grosseck, G., Calvani, A., Brun, F. (Eds.): Microblogging in Education. AVM Akademische Verlagsgemeinschaft Muenchen, ISBN 978-3-86924-498-3.

Buchem, Ilona (2012). Psychological Ownership and Personal Learning Environments. Do possession and control really matter? Proceedings of the PLE Conference 2012, 12 July 2012, Aveiro, Portugal, ISSN: 2182-8229. Link to proceedings and Link to PDF

Buchem, Ilona (2012). Gender differences in ePortfolio practice. Proceedings of ePIC 2012, the 10th International ePortfolio and Identity Conference, London, 9-10-11 July 2012, ADPIOS, France, ISBN: 9782954014418. LINK

Cochrane, T., Buchem, I., Camacho, M., Gordon, A., Keegan, H., Rhodes, D., et al. (2012). Mlearning 2.0: Exploring international collaboration. British Journal of Educational Technology (in review).

Cochrane, T., Antonczak, L., Gordon, A., Sissons, H., Withell, A., Buchem, I., et al. (2012). Post Web 2.0 Pedagogy: Mobile social media. In M. Brown (Ed.), ascilite 2012: Future challenges, sustainable futures. Wellington, New Zealand: Ascilite.

Buchem, I., Cochrane, T., Gordon, A., Keegan, H., & Camacho, M. (2012). Mlearning 2.0: The potential and challenges of collaborative mobile learning in participatory curriculum development in higher education. In I. A. Sánchez & P. Isaias (Eds.), Proceedings of the IADIS International Conference on Mobile Learning 2012 (pp. 311-314). Berlin, Germany: IADIS International Association for Development of the Information Society, ISBN: 978-972-8939-66-3.

Cochrane, T., Keegan, H., Gordon, A., Buchem, I., & Camacho, M. (2012, 18-20 September). Global mobile social media reporters. Paper presented at the Mobile Learning and Creativity Workshop (MLCW12) held at the Seventh European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2012), Saarbruecken, Germany.

Leiba, Moshe; Reinhardt, Wolfgang; Buchem, Ilona; van Treeck, Timo; Pearl, Alexander (2012) Social Learning Networks in Higher Education. Proceedings of the 10th Annual MEITAL National Conference – ICT in Higher Education, pp. 107–109, Weizman Institute of Science, Israel, July 2012.

König, Anne; Buchem, Ilona; Goertz, Lutz (2012). Virtuelle Lerngemeinschaften zur Vorbereitung auf die berufliche Abschlussprüfung. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis: Lernen mit digitalen Medien, Heft 3/2012, ISSN 0341-4515.

Buchem, Ilona (2012). E-portfolio jako osobiste środowisko uczenia się: przykłady zastosowań w edukacji niemieckiej (E-Portfolio as Personal Learning Environment: Examples from Higher Education in Germany). In Marcin Dąbrowski & Maria Zając (Eds. ) E-learning– narzędzia i praktyka, ISBN: 978-83-63127-06-0. Link.

2011

Buchem, Ilona (2011). Expansive Learning & Web 2.0: Shifts in learning culture? Case Study ‘Minerva’. Proceedings of the International E-Learning Conference Online Educa Berlin 2011. Dezember 2011, Online Educa Berlin 2011 Book of Abstracts, ISBN 978-3-941055-13-1. Link

Buchem, Ilona; König Anne (2011). Lebensphasen von Online-Communities am Beispiel der Mediencommunity. eteaching.org, “Didaktisches Design”, Dezember 2011 (Link)

Buchem, Ilona; König, Anne (2011). Der Lebenszyklus der Mediencommunity. Forschungsbericht der Beuth Hochschule für Technik, Fachbereich I Wirtschafts- und Gesellschaftswissenschaften, ISBN: 978-3-86573-650-5, Link.

Cochrane, T., Bateman, R., Buchem, I., Camacho, M., Gordon, A., Keegan, H., et al. (2011). Mlearning 2.0: Fostering International Collaboration. In I. Candel Torres, L. Gomez Chova & A. Lopez Martinez (Eds.), ICERI2011: 4th International Conference of Education, Research and Innovations (pp. 42-51). Madrid, Spain: IATED, ISBN: 978-84-615-3324-4 / ISSN: 2340-1095 Link to proceedings and Link to article

Buchem, Ilona; Attwell, Graham; Torres, Ricardo (2011). Understanding Personal Learning Environments: Literature review and synthesis through the Activity Theory lens. pp. 1-33. Proceedings of the The PLE Conference 2011, 10th – 12th July 2011, Southampton, UK. Link

Buchem, Ilona; Hamelmann, Henrike (2011). Developing 21st century skills: Web 2.0 in higher education – A Case Study. eLearning Papers: Redefining University, No. 4, ISSN: 1887-1542. Link

Buchem, Ilona; Camacho, Mar (2011). M-Project: First Steps to Applying Action Research in Desiging a Mobile Learning Course in Higher Education. In: Klaus Rummler, Judith Seipold, Eileen Lübcke, Norbert Pachler, Graham Attwel. (Ed.), Mobile learning: Crossing boundaries in convergent environments conference, Bremen, 2011, ISSN 1753-3385Link and Link to proceedings

Buchem, Ilona (2011). Serendipitous Learning: Recognizing and Fostering the Potential of Microblogging. Formare Open Journal, February 2011, Microblogging in Education, ISSN 1825-7321. Link

Buchem, Ilona; Appelt, Ralf; Kaiser, Sascha; Schön, Sandra; Ebner, Martin (2011). Blogging und Microblogging. Anwendungsmöglichkeiten im Bildungskontext. In: Schön, S. & Ebner, M. (Hrsg.) Lernen und Lehren mit Technologien. Ein interdisziplinäres Lehrbuch, ISBN-13: 978-3844204377. Link

Bauml-Westebbe, G., Buchem, I., Ebner, M., Egloffstein, M., Lehr, Ch., Peterson, B. & Schön, S. (2011). Kommunikation und Moderation. Internetgestützte Kommunikation zur Lernunterstützung. In: Schön, S. & Ebner, M. (Hrsg.) Lernen und Lehren mit Technologien. Ein interdisziplinäres Lehrbuch, ISBN-13: 978-3844204377. Link 

2010

Buchem, Ilona; Schmitz, Hans (2010). E-Kollaboration und Wissensentwicklung in der “Mediencommunity 2.0”. In: Forschungsbericht Beuth Hochschule für Technik, S. 6-11, ISBN: 978-3-410-21517-2. Link.

Buchem, Ilona; Hamelmann, Henrike (2010). Microlearning: a strategy for ongoing professional development. eLearning Papers, 21, September 2010 “Innovation in Lifelong Learning, ISSN: 1887-1542 Link

Buchem, Ilona; König, Anne; Hagenhofer, Thomas; Schuler, Martin; Schuler, Karlheinz (2010). Drupal-basierte Infrastruktur zur Vermittlung von Fachterminologie. Das Konzept für ein zweisprachiges Fachwörterbuch in der Mediencommunity. In Michael Kerres, Nadine Ojstersek, Ulrik Schroeder, Ulrich Hoppe (Eds.): DeLFI 2010 – 8. Tagung der Fachgruppe E-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V., 12.-15. September 2010, Universität Duisburg-Essen. GI 2010 LNI ISBN 978-3-88579-263-5, Link and Link to Proceedings

Buchem, Ilona; Jokiaho, Annika; May, Birgit (2010). Coopetition-Simulation-Ansatz zur Förderung der Lernerpartizipation an der Erstellung von nutzergenerierten Inhalten. Ein Erfahrungsbericht aus einem Kooperationsprojekt zur Lernfilmproduktion. In Michael Kerres, Nadine Ojstersek, Ulrik Schroeder, Ulrich Hoppe (Eds.): DeLFI 2010 – 8. Tagung der Fachgruppe E-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V., 12.-15. September 2010, Universität Duisburg-Essen. GI 2010 LNI ISBN 978-3-88579-263-5. Link and Link to Proceedings

Buchem, Ilona; Hagenhofer, Thomas (2010). Das Prüfungsvorbereitungswiki: Konzept, Umsetzung und Evaluationsergebnisse. In 8. Workshop on e-Learning – Tagungsband. 15. September 2010, Hochschule Zittau/Görlitz. Wissenschaftliche Berichte, Heft 107 / 2010, Nr. 2491 – 2511.

Buchem, Ilona; Schmitz, Hans (2010). Didaktische Innovation durch E-Kollaboration. Ein Erfahrungsbericht aus dem Forschungsprojekt “Mediencommunity 2.0”. In: N. Apostolopoulos, U. Mußmann, K. Rebensburg, A. Schwill & Wulschke, F. (Hrsg.) Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens. E-Kooperationen und E-Praxis. Tagungsband GML2 2010, Berlin, S. 48-63, ISBN 978-3-8309-2326-8. Link

Buchem, Ilona; Schmitz, Hans (2010). Didaktische Konzeption von Web 2.0-basierten Lehr-/Lernszenarien: Erfahrungen und Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt “Mediencommunity 2.0”. Berichte aus dem Fachbereich I Wirtschafts- und Gesselschaftswissenschaften, Beuth Hochschule für Technik Berlin. Link

2009

Buchem, Ilona; Hagenhofer, Thomas (2009). Didaktische Entscheidungen bei der Konzeption einer Web 2.0-basierten Lernercommunity. In A. Schwill & N. Apostolopoulos (Hrsg.). Lernen im digitalen Zeitalter. In Andreas Schwill, Nicolas Apostolopoulos (Eds.): Lernen im Digitalen Zeitalter Workshop-Band Dokumentation der Pre-Conference zur DeLFI2009 – Die 7. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V., Freie Universität Berlin, 14.-17. September 2009. Logos Verlag 2009, S. 21-28. Link

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s